Jednou z mojich obľúbených prednášok je koncept rozvoja samostatne študujúcich. Je to moja obľúbená téma kvôli spôsobu, ako mení dynamiku učenia sa.
Tak veľa rodín je vyčerpaných a zahltených všetkým tým, čo musia stíhať. Nevidia východisko zo začarovaného kruhu dovtedy, kým si nesadnú k tejto prednáške.
A tým sa zmení všetko. Nezávislé štúdium je vstupenkou k úspechu. Pevne v to verím. Ak máte záujem získať viac informácií o tom, ako to funguje, pozrite si prosím toto video (v angličtine).
Je to skrátená verzia z príspevku, ktorý prednášam na zhromaždení domácich škôl a poskytne vám to podklad pre zbytok tohoto príspevku.
Keď ste si to už pozreli, pusťme sa do veľkých otázok.
Dnes by som chcela odpovedať na niekoľko z vašich najčastejšie kladených otázok, aby som vám pomohla dostať sa cez akékoľvek prekážky, ktoré vám bránia v hladkom priebehu činnosti vašej domácej školy.
5 spôsobov, ako naučiť vaše deti pracovať samostatne
1. Začnite, kým sú malé
Ak to ešte nie je neskoro, začnite so svojimi deťmi skoro. 5-ročné dieťa, ktoré si nevie stiahnuť nohavice bude 12-ročným dieťaťom, ktoré nebude vedieť riešiť matematické príklady bez toho, aby ste ho nedržali za ruku…kým neurobíte niečo, aby ste to zmenili.
Takže sa nerozmaznávajte príliš dlho. Ako vaše dieťa rastie, hľadajte nové spôsoby, ako im dáte povinnosti, ktoré môže zvládnuť.
Bude to trvať dlho, kým sa z neho stane doma sa vzdelávajúci študent, ktorý si urobí úlohu z matematiky bez toho, aby ste nad ním sedeli.
2. Vytvorte systém odpočítavania povinností
Naučiť sa pracovať samostatne je niečo, čo bude potrebné precvičovať. Mnoho detí sa nebude chcieť prirodzene chopiť oprát. Ako rodičia ich budeme musieť naučiť, ako sa to robí.
Nemôžeme ich len tak hodiť do miestnosti s hromadou kníh a očakávať, že sa budú diať dobré veci. Potrebujeme plán – taký, ktorý vedia plniť ony samy.
Vo videu prechádzam našim plánom krok za krokom a v tomto príspevku sa takisto podelím o to, prečo v domácej škole používam plánovač. Avšak po pravde, vy nemusíte používať môj systém.
Môžete používať akýkoľvek notebook alebo plánovač, ktorý vášmu študentovi napovie, čo má robiť, kedy to má robiť a ako za to bude braný na zodpovednosť. Toto sú kľúčové kroky procesu.
3. Využívajte časovač
Väčšina rodičov, ktorí sa zúčastnia mojej prednášky, už začali výuku prostredníctvom domácej školy, no nezačali svoje deti trénovať včas.
Ak ste na tom aj vy takto – neobávajte sa. Vieme to úplne napraviť, ale to znamená, že musíme urobiť krok späť a vytvárať určité nové návyky. Budete sa chcieť vrátiť na prvú etapu tréningu a tam začať pracovať so svojím dieťaťom.
Začnite tým, že im dáte malú úlohu a budete sa pozerať iným smerom, kým ju neurobia. Zatiaľ si možno skontrolujte svoje maily alebo predstierajte, že ste zaujatí Facebookom.
Robte niečo, z čoho si budú myslieť, že sa nepozeráte. Keď sami ukončia úlohu, pochváľte ich a zvýšte stávky, dajte im krátke zadanie a choďte preč. (Napríklad, dajte dieťaťu vypočítať 5 matematických príkladov.)
Ak to funguje, skvelé. Buďme však realistami. Ak ste so svojím dieťaťom sedávali roky, nemusí to fungovať. Budete musieť byť cieľavedomejší. Navrhujem časovaciu metódu.
Nastavte čas a vyplňte jednu stranu matematiky so svojím dieťaťom, na konci oznámte, ako dlho to trvalo. Povedzte niečo ako: „Fíha, urobil si to len za 10 minút. Zajtra sa zahráme hru a uvidíme, či to vieš urobiť ty sám ešte rýchlejšie.“ Potom to urobte.
Na ďalší deň nastavte časovač na dvakrát dlhší čas, ako to trvalo dieťaťu, keď ste pri ňom sedeli (len na to, aby ste vytvorili nárazník do zálohy.)
Potom im pripomeňte hru a choďte preč. Väčšina detí využije príležitosť a predbehne hodiny. Samozrejme, vždy sa nájdu také deti, ktorým to nevyjde. Ak sa tak stane, vytiahnite bod 4.
4. Vopred rozhodnite o vhodných dôsledkoch
Ak ste už vyskúšali prístup čas/hra a vaše dieťa nebude pracovať samostatne, je načase zvážnieť. Ak viete, že on/ona to vie urobiť, povedzte im to.
Potom im povedzte, že musia splniť zadanie a ak nie, budú čeliť dôsledkom. Vytvorte tento dôsledok, aby mal logickú následnosť, ako to len ide.
Napríklad, mohol by som povedať: „ Keďže ja tu musím sedieť s tebou, kým si ty urobíš svoju prácu, ja budem potrebovať, aby si mi dnes pomohol poskladať bielizeň namiesto toho, aby si sa hral so susedmi.“
Kľúčom je ukázať vašim deťom, že keď vedia pracovať samé, vy budete mať čas na to, aby ste sa postarali o ostatné povinnosti. Ak to odmietnu, vy budete potrebovať, aby vám pomohli splniť vaše povinnosti, lebo vy ste museli pomôcť im, aby si splnili tie svoje.
Buďte opatrní, aby ste určite dodržali to, že im nepomôžete. To je ten rozdiel. Deti môžu vždy požiadať o pomoc, keď ju potrebujú. To ale neznamená, že mama musí pri nich sedieť a riešiť každý jeden problém s nimi.
5. Sledujte plnenie svojej úlohy
Poslednou vecou, kde sa rodičia zvyknú potknúť, je uistiť sa, že svoju úlohu splnia. Toto je rozhodujúce. Vzdelávať deti prostredníctvom domácej školy nie je niečo, čo raz nastavíte, a potom to už ide spôsobom autopilota.
Áno, chceme, aby pracovali samostatne, ale denne ich musíme kontrolovať, aby sme mali istotu, že s tým postupujú. Menšie deti kontrolujte denne.
Keď sa dostanú na druhý stupeň, môžete prejsť na kontroly raz za niekoľko dní, alebo dokonca raz za týždeň. Skutočne to závisí na tom, ako dobre vie študent riadiť sám seba.
Ste na rade
Čo môžete urobiť zajtra vo svojej domácej škole, aby ste pomohli svojim deťom stať sa samostatnejšie? Napíšte nám o tom do komentárov.
Pridaj komentár