Deti sa učia nové veci každý deň. Často je to vzrušujúce, ale takisto to môže byť vyčerpávajúce.
V poslednej dobe som sa snažila viac dbať o to, aby som povzbudzovala svoje deti k učeniu sa nových vecí.
Nasledujúcich 10 podnetov by vám s týmto cieľom malo výrazne pomôcť:
1. Nechajte deti experimentovať s množstvom rôznych vecí…hudbou, športom, umením a rôznymi záujmami. Čím viacerým skúsenostiam je dieťa vystavené, tým spokojnejšie a dobrodružnejšie bude. Skúšať niečo je prvým krokom k tomu, aby ste sa stali zručnými.
2. Poskytnite deťom veľa príležitostí na to, aby si vyskúšali robiť veci po svojom. Nežeňte ich, keď nežiadajú o pomoc!
3. I keď žiadajú o pomoc, pozrite sa, či im môžete verbálne pomôcť pri ich práci na vyriešení problému namiesto toho, aby ste skočili opravovať veci za nich.
Ako keď vaše batoľa chce, aby ste ho držali za ruku, keď sa spúšťa po kĺzačke, ponúknite mu, že namiesto toho ho chytíte až bude dole a overte si, či sú s týmto návrhom spokojné.
Ak nie, samozrejme, choďte a držte ich za ruku! Pointa je ponúknuť postupnú pomoc s cieľom umožniť im, aby urobili veci po svojom.
4. Ak deti robia niečo iným spôsobom než vy a neexistuje žiaden opodstatnený dôvod, aby ste to ešte korigovali, nechajte ich, nech robia veci po svojom. Napríklad, môj päťročný syn je veľmi unáhlený pri vysávaní, a napriek tomu vykonáva poriadnu prácu.
Viem, že ma sleduje, ako systematicky vysávam celú dlážku a pravdepodobne prirodzene zmení svoj vlastný štýl, ale zatiaľ to robí tak, ako to zodpovedá jeho veku, čo je na 100% v poriadku.
Myslím si, že korigovaním by som spôsobila viac škody než úžitku… Ja len chcem, aby pokračoval v cvičení svojich zručností pri vysávaní svojím vlastným tempom.
5. Dovoliť im prejaviť emócie bez toho, aby boli za ne súdené. Keď deti plačú alebo špúlia ústa, lebo niečo nejde ľahko, vžite sa do toho. Povedať „Nie je to až tak zlé“ alebo „Nemaj kvôli tomu obavy!“ môže podceniť ich pocity a často to vedie k tomu, že sa nebudú chcieť znova snažiť.
„Vidím, že si kvôli tomu sklamaný“ alebo „Je to v poriadku, že si nervózny, keď je ťažké niečo urobiť“ je často všetko, čo niekto potrebuje, aby sa cítil byť pochopený.
Uvedomenie, že vám niekto rozumie, môže spôsobiť, že sa budete cítiť istejšie na to, aby ste sa o niečo pokúšali znova.
6. Poskytnúť podporné nástroje, aby si cvičili nové zručnosti. Napríklad, drevené šnurovacie tenisky sú skvelým spôsobom, ako si precvičiť viazanie šnúrok na topánkach.
7. Opýtajte sa detí, či majú nejaké otázky týkajúce sa novozískaných skúseností. Napríklad, keď je vaše dieťa už pripravené na prezentáciu v škole, mohli by ste sa opýtať: „Je niečo, čo chceš vedieť o tom, ako sa prezentuje?“ alebo „Chcel by si sa porozprávať o niečom pred zajtrajšou prezentáciou?“.
Dať im vedieť, že vy ste tu na to, aby ste sa rozprávali o veciach, môže potlačiť strach a dať im šancu vyriešiť problémy, ktoré by inak držali v svojich hlavách.
8. Dajte im priestor a citovú podporu k tomu, aby si urobili prestávku, ak je to potrebné. Keď sa učíte, ako dostať loptu do koša, alebo, že dlhé odlúčenie spôsobuje príliš veľa frustrácií, urobte na hodinu (alebo deň, alebo týždeň) krok späť a neskôr sa o to pokúste opäť.
Niekedy môžu potrebovať trochu viac precvičovať základné zručnosti alebo len mať k dispozícii viac času, aby postupne rozvíjali nejakú špeciálnu zručnosť.
9. Ponúknuť osobitú spätnú väzbu („Vidím, že si naozaj tvrdo pracoval, aby si zistil, ako robiť tie zložité pohyby!“) na rozdiel od všeobecného uznania („Dnes to bola dobrá práca“).
Pomáha to deťom rozpoznať individuálne zručnosti, ktoré si rozvíjajú a cítiť sa dobre z úsilia, ktoré do toho vkladajú.
10. Buďte modelom! Skúšajte nové veci vo svojom vlastnom živote a nechajte, nech vidia vaše vlastné chyby a úspechy. Keď deti sledujú odvahu svojich rodičov a to, že robia nové veci bez toho, aby sa vzdali, je pravdepodobné, že aj oni budú postupovať podobne.
Akými inými metódami posmeľujete svoje deti k tomu, aby sa učili novým zručnostiam?
Pridaj komentár