Všetci dobre vieme, aká môže byť návšteva zubára stresujúca. Snáď ani netreba hovoriť, že obzvlášť náročné sú návštevy detského zubára.
Už 5 a pol roka pracujem ako zubná hygienička na detskej klinike a rada by som sa s rodičmi podelila o pár tipov, ktoré som zozbierala počas mojej praxe. Z nočnej mory by sa tak mohla stať príjemná aktivita pre celú rodinu.
Pred najbližšou návštevou zubára majte na pamäti tieto odporúčania:
1. Používajte ten správny jazyk
Skúsený detský zubár dokáže dieťaťu priblížiť celý zákrok či ošetrenie v jazyku, ktorému dieťa ľahko porozumie. Zároveň sa vie vyhnúť tomu, aby v dieťati vzbudil strach. Ak sa dieťa priamo spýta, či ho to bude bolieť, vie, ako ho má upokojiť.
Skúsený profesionál dá dieťaťu priestor pýtať sa na veci, ktoré potrebuje vedieť, alebo mu dopraje na chvíľu si odpočinúť.
Rozumie tomu, že ak dieťa prevezme určitú kontrolu nad dianím v ambulancii, pomôže mu to zbaviť sa aspoň trochu úzkosti. Rozprávanie dokáže prispôsobiť požiadavkám podľa veku, potrieb i slovnej zásoby dieťaťa.
Hoci majú rodičia dobré úmysly, zubný zákrok často zbytočne skomplikujú. Aby dieťa upokojili, vravievajú: „Neboj sa, nejdú ti dať injekciu“ a podobne.
No dieťaťu v skutočnosti nič také ani len na um neprišlo. Začne sa preto báť ešte viac. Dovoľte ošetrujúcemu lekárovi vysvetliť dieťaťu, čo sa bude diať, v jazyku, ktorému bude rozumieť.
Ak sa cítite zmätení ohľadom používania a vhodnosti niektorých slov a termínov, opýtajte sa na to svojho zubára ešte pred návštevou.
2. Nehovorte dieťaťu o svojich nepríjemných zážitkoch v zubárskom kresle
Stomatológia sa rokmi poriadne zmenila. Vaše spomienky na skúsenosti z detstva si nechajte radšej pre seba. Mnohé ambulancie sa snažia využívať rozmanité techniky, aby návštevu detského zubára premenili na pozitívnu skúsenosť.
Ak majú rodičia traumu z nejakej nepríjemnej skúsenosti u zubára, môžu svoju úzkosť preniesť nevedomky aj na dieťa.
Návšteva zubára tak môže byť pre celú rodinu ešte viac nepríjemná. Nezabúdajte, že pozitívny výsledok návštevy zubára závisí do veľkej miery od vás.
3. Nechajte nás, nech si vybudujeme vzťah
Detský zubár si potrebuje s dieťaťom vybudovať vzťah plný dôvery, pretože mu bude poskytovať svoje služby dlhodobo. Aby sme to dokázali, potrebujeme vytvoriť to správne prostredie, v ktorom sa budeme môcť s vaším dieťaťom zhovárať a ošetrovať ho.
Je veľkou výhodou, ak sa rodičia počas návštevy ambulancie zapájajú do rozhovoru a pýtajú sa otázky, pretože sa tak môžu oni aj dieťa viac dozvedieť o starostlivosti dieťaťa o chrup a zároveň to dokazuje, že majú chuť učiť sa nové veci a zlepšovať sa.
Lekár potrebuje poznať aj pohľad rodiča na to, ako dieťa doma k starostlivosti pristupuje, ako si umýva zuby a či používa zubnú niť. Lepšie tak dokáže určiť prípadné problémy a nedostatky.
Niekedy však rodičia budovanie vzťahu zubár-dieťa neúmyselne narúšajú – nedovolia dieťaťu odpovedať na zubárove otázky vlastnými slovami či dokonca preberajú vedenie nad celým vyšetrením.
Ak rodič neustále vstupuje do rozhovoru lekára s dieťaťom a odpovedá zaň na všetky otázky, lekár veľmi ťažko pochopí stanovisko dieťaťa. Rodič tak zároveň obmedzuje naše možnosti spojiť sa s dieťaťom na osobnej úrovni, spoznať jeho uhol pohľadu a zistiť, aká je jeho motivácia.
4. Ak nerozumiete, pýtajte sa
Starať sa o vaše dieťa je pre nás česť aj zodpovednosť, ktorú neberieme na ľahkú váhu. Kedykoľvek budete mať pocit, že nerozumiete, prečo a aký zákrok sa ide konať alebo prečo sme vám predpísali nejaké lieky, žiadajte od nás vysvetlenie.
Ak sú rodič a zubný lekár jednotní, je jednoduchšie vytvoriť z návštevy lekára pozitívnu skúsenosť. Vzdelávanie je tiež súčasťou našej práce a baví nás.
Môžeme vám ukázať röntgenové snímky, fotky ústnej dutiny a množstvo ďalších vizuálnych pomôcok, aby sme vám pomohli pochopiť navrhovanú liečbu či ošetrenie.
Nikdy neváhajte opýtať sa, ak niečomu nerozumiete. Okrem šťastného dieťaťa je pre nás dôležitá aj rodičova dôvera a jeho spokojnosť.
5. Neočakávajte dokonalosť
Starostlivosť a vyšetrovanie detí nejde vždy podľa plánu a prináša mnoho zložitých situácií. Netreba si z toho robiť ťažkú hlavu. Keď príde do ambulancie dieťa, snažíme sa predovšetkým o to, aby bola jeho prvá skúsenosť pozitívna a nebálo sa prísť aj nabudúce.
Takže pri čistení a leštení zúbkov napríklad nepoužijeme rotačnú kefku, ale obyčajnú. Rodičia by mali pochopiť, že nám ide predovšetkým o posun vpred, nie o dokonalosť. Často sa stretávam s rodičmi, ktorí sú celí vystresovaní z toho, že ich dieťa neskočí do zubárskeho kresla s nadšením.
Je to však úplne normálne! Nenechajte sa tým vystresovať. Sme prispôsobiví a vieme, že s pribúdajúcimi návštevami to pominie.
Niekedy, keď deti trošku podrastú a začnú viac vnímať prostredie okolo seba, boja sa ešte viac. Ale aj to je normálne. Takže sa zhlboka nadýchnite a pripomeňte si, že pre nich robíte to najlepšie. Zvládnete to!
Zdroj: thepediatrichygienist.com, Spracoval: Skvelyrodic.sk
Pridaj komentár