Poznáte to – školský rok sa ledva rozbehol a niektorí rodičia sú z neho už unavení. A to všetko preto, lebo mnohí z nich sa cítia zodpovední nielen za svoju prácu a domácnosť, ale aj za úlohy svojich detí.
To môže byť naozaj vyčerpávajúce. V našom článku vám poradíme, ako presunúť plnú zodpovednosť za štúdium na dieťa a prestať ho pravidelne kontrolovať.
Nezriedka sa rodičia tešia na koniec školského roka viac ako deti. No dá sa tomu pomôcť a my vieme, ako celý tento proces príprav na vyučovanie a kontroly zjednodušiť.
1. Nerobte domáce úlohy za vaše dieťa
Rodičia by nemali na seba preberať zodpovednosť detí za prípravu do školy. Sedemročné dieťa naučíte pravidelne sa pripravovať do školy oveľa jednoduchšie ako dvanásťročné.
Pomoc rodičov by mala spočívať v tom, že na dieťa dohliadnu a sú mu oporou. Ak je úloha príliš zložitá, môžu ho naviesť, aby ju vyriešilo samo. Nie však vyriešiť ju za dieťa.
Naučte dieťa, ako si má zbaliť školskú tašku a ako pristupovať k robeniu a riešeniu domácich úloh. Nič viac.
Keď pri kontrole úlohy narazíte na chybu, nechajte dieťa, aby ju našlo a opravilo. Nehovorte mu, kde chybu spravilo, ani aká je správna odpoveď. Po určitom čase kontrolovanie domácich úloh obmedzte na minimum – len sa uistite, že dieťa úlohy urobilo.
Ak malo na úlohu 4 cvičenia, mali by byť urobené 4 cvičenia. Pri takomto prístupe je pravdepodobné, že dieťa bude robiť chyby, ale je to jediný spôsob, ako ho naučiť zodpovednosti.
Známky, ktoré dostane, budú odzrkadľovať jeho skutočné vedomosti.
2. Naučte ho, ako sa má správne učiť
Prvá „dávka“ domácich úloh môže dieťa zmiasť: Kde vôbec začať? Rodičia by mali deti naučiť, ako správne robiť domáce úlohy.
Vysvetlite dieťaťu, prečo je dôležité, aby robilo domáce úlohy v určitom poradí, povedzte mu, aké bude mať dodržiavanie postupnosti následky a aký z toho bude mať prospech.
Môžete mu na papierik zapísať postupnosť krokov a pripnúť mu to na viditeľné miesto k písaciemu stolíku. Tak bude dieťa presne vedieť, aké kroky treba dodržať. Upriamte pozornosť dieťaťa na to, aby cvičenie vždy dorobilo do konca.
Naučte ho pracovať s literatúrou a encyklopédiami. Sú to vhodnejšie pomôcky ako internet, pretože vďaka nim sa k potrebným informáciám dostane jednoduchšie, bez rušivých vplyvov a množstvu nepodstatných vecí.
3. Zorganizujte mu pracovný priestor
Miesto, kde si dieťa robí domáce úlohy, má obrovský vplyv na jeho produktivitu. Zorganizujte mu jeho pracovný priestor tak, aby tam malo dostatok svetla a poľahky sa dostalo ku všetkým potrebným pomôckam.
Zároveň sa postarajte, aby malo všetky rušivé a nepotrebné predmety preč z dohľadu. Roztrieďte mu pracovné zošity, učebnice, knihy a ostatné materiály a usporiadajte ich.
Ľahšie tak nájde potrebné informácie. Ak má dieťa mladších súrodencov, dohliadnite na to, aby ho počas robenia domácich úloh nevyrušovali.
4. Učte ho narábať s časom
Deti veľmi často nemajú o čase ani poňatia. Nevedia, koľko času prešlo, ani koľko času im ešte zostáva. Pomôcť dokáže obyčajný budík alebo aj presýpacie hodiny.
Najprv spolu s dieťaťom merajte, ako dlho trvajú bežné každodenné činnosti. Odmerajte, koľko trvá pozeranie rozprávky, jedenie, upratovanie izby či písanie úlohy z matematiky.
Potom dokážete dieťaťu jednoducho priblížiť, že napísanie úlohy bude trvať rovnako dlho, ako napríklad vyvenčenie psa.
Nastavte budík pred začatím robenia domácich úloh. Dieťa sa tak dostane do „pracovnej nálady“ a nebude svoje povinnosti odkladať. Čím viac času dieťa pri úlohách strávi, tým nižšia bude jeho výkonnosť.
Na strednej škole by malo dieťa stráviť pri úlohách zhruba 2 hodiny. Na základnej škole by to nemalo byť viac ako 30 minút. Ak to trvá dlhšie, dieťa sa oveľa ťažšie sústredí.
5. Naučte dieťa stanoviť si priority
Naučte dieťa vymedziť si, čo je najdôležitejšie. Pomôže mu to nielen pri učení, ale aj v živote. Pri písaní úloh by napríklad malo vedieť zhodnotiť nasledovné:
- množstvo domácich úloh, koľko z toho je zrozumiteľných a koľko nezrozumiteľných,
- ktoré úlohy si budú vyžadovať viac a ktoré menej času,
- ktoré z úloh dokáže urobiť samo a pri ktorých bude potrebovať pomoc.
Ak naučíte dieťa zvládať tieto veci, ľahšie sa zorientuje v tom, ktoré z úloh dokáže zvládnuť samo, ktoré dokáže nájsť v encyklopédii a na ktoré ho dokážu naviesť rodičia.
Pomôže mu to aj počas testov a skúšok. Vďaka tomu sa nezastaví na najťažších úlohách a neobetuje im všetok čas, pretože tie si nechá nakoniec.
6. Motivujte ho
Často chváľte dieťa za dobré výsledky a za snahu, neberte ich ako prirodzenosť. Pre deti na ZŠ môžete pripraviť aj motivačnú tabuľku.
Na papier napíšte vodorovne úlohy, ktoré treba splniť (uprac posteľ, urob si úlohy, vysyp smeti) a zvisle napíšte dni v týždni. Za každú splnenú úlohu dajte dieťaťu + .
Na konci týždňa mu doprajte odmenu v podobe návštevy kina alebo klziska s celou rodinou.
Môžete použiť aj iný systém odmien: „Keď si urobíš úlohy, pôjdeme na prechádzku, na zmrzlinu alebo si spolu niečo pekné pozrieme.“
Snažte sa deťom ukázať, ako môžu využiť naučené veci v praxi. Ak dieťa vie sčítavať a odčítavať, môže skontrolovať výdavok pri nákupe. Ak sa už učili násobiť, môže vypočítať, koľko lízaniek si kúpi za 3 eurá.
7. Naučte dieťa správne sa vyjadrovať a pýtať sa
Všetky deti, ktoré nastúpia do školy, vedia rozprávať. No nie všetky vedia svoje myšlienky a otázky správne pretaviť do slov. Niektoré deti sa hanbia, iné jednoducho nevedia, ako na to.
Naučte dieťa vyjadrovať svoje myšlienky a požiadavky. Naučte ho rozprávať sa s učiteľom a vysvetlite mu, že nemusí mať strach pýtať sa otázky, a že sa ich môže pýtať až dovtedy, kým nepochopí tému a nedokáže vyriešiť úlohu.
A myslite na to, že hoci dieťa chodilo do škôlky, môže preň byť veľmi ťažké zvyknúť si na nové prostredie.
8. Pomôžte dieťaťu spriateliť sa so spolužiakmi
Pre všetky deti sú vzťahy so spolužiakmi nesmierne dôležité. Závisí od nich ich sebadôvera aj výsledky. Dnes veľa detí navštevuje školy, ktoré sú ďaleko od ich bydliska.
Rodičia ich vyzdvihujú hneď po vyučovaní, čo bráni deťom lepšie sa spoznať a spriateliť sa. Rodičia môžu navrhnúť spoločnú prechádzku, prípadne môžu pozvať spolužiakov na olovrant alebo im umožniť, nech sa spolu len tak pohrajú.
9. Váš vzťah by mal byť prvoradý
Nesústreďte všetku svoju pozornosť na výsledky vášho dieťaťa. Nie je to ani zďaleka tá najdôležitejšia vec vo vašom vzťahu.
Aj naďalej sa zaujímajte o jeho život, záľuby, pocity, pozorovania, túžby a priateľov. Nebuďte ten, kto dieťa len kontroluje, ale buďte jeho „fanúšik“ – pýtajte sa ho na to, čo sa deje v škole, počúvajte ho a buďte mu oporou.
Dajte mu pocítiť, že máte spoločný život a že to, čo sa deje v ich živote, je rovnako dôležité ako to, čo sa deje v tom vašom. Trávte s ním viac času a vybudujte si spolu svetlé a šťastné spomienky.
10. Nezabúdajte, že známky nie sú podmienkou úspechu
Rodičov zlé výsledky detí veľmi desia, pretože sa obávajú o ich budúcnosť. No známky v skutočnosti neodzrkadľujú nič iné len to, ako sa dieťa dokázalo naučiť nejaké učivo.
Zlé známky vôbec neznamenajú, že vaše dieťa je hlúpe, lenivé, nezodpovedné alebo že nechce pracovať.
Hovoria len toľko, že vaše dieťa sa z nejakého dôvodu nechce učiť alebo to nedokáže, pretože je toho naň jednoducho priveľa. Možno ste vybrali tú najlepšiu matematickú školu v meste a pre vaše dieťa je jednoducho príliš náročná.
Aj keď vaše dieťa nenosí domov samé jednotky, nemusíte byť sklamaní. Medzi úspešnými podnikateľmi sa nájde oveľa viac dvojkárov a trojkárov ako „čistých jednotkárov“.
Je to tým, že títo ľudia si dokážu s problémami ľahšie poradiť, lebo si na ne vypestovali určitú odolnosť už v detstve.
Trojky v ich prípade neodrážajú lenivosť alebo slabý intelekt, ale to, že nie všetko, čo sa v škole učia, ich zaujíma. V takomto prípade zamerajte pozornosť dieťaťa na predmety, ktoré ho naozaj bavia.
Zdroj: brightside.me, Spracoval: Skvelyrodic.sk
Pridaj komentár