Keď som spomínala veľké inovácie v našej rodine od času, kedy sme pre naše deti aktualizovali pravidlá času stráveného pred obrazovkou, mnohí z čitateľov mi povedali, že aj oni zápasia s podobným problémom.
To, čo funguje v jednej rodine, nemusí fungovať v inej. To bolo aj dôvodom, prečo som vytvorila tento príspevok.
Môže byť pre vás zdrojom informácií o tom, ako rôzne rodiny manažujú čas svojich detí strávený pred obrazovkou.
V tomto článku nájdete:
- Otázky o tom, kedy je potrebné vytvoriť vlastné pravidlá pre čas strávený pred obrazovkou,
- Zdroje, kde nájdete konkrétnejšie informácie o tejto téme,
- Príklady, ako iné rodiny riadia čas strávený pred obrazovkou.
- Hlavná vec, ktorú som zistila pri rozhovoroch so zhruba 50 rodinami, ktoré si stanovili domáce „pravidlá pracovného času obrazovky“ je, že pravidlá jednej rodiny môžu byť postavené na celkom iných prioritách než pravidlá inej rodiny.
Všetky rodiny spája fakt, že investovali svoj čas do vytvorenia jasných pravidiel používania svojich mediálnych zariadení.
Každá rodina má jedinečné potreby, týkajúce sa médií. Stojí však za to mať jasné pravidlá, aby sme neskôr nemali pocit viny a vybrali si to, kvôli čomu sa budeme dobre cítiť.
Urobte tento krok pre svoje deti, aby mali zdravý vzťah k médiám.
Pre mňa (a tiež mnohých z vás, myslím), je čas strávený pred obrazovkou prestojom. Úprimne, to je dôvod, prečo sa naše deti dostali spod kontroly.
Pôvodne som chcela byť schopná pracovať v popoludňajších hodinách. Nechala by som ich sledovať filmy alebo hrať sa hry vždy na dlhší a dlhší čas. Vyvolalo to však kruté súrodenecké súboje, nehovoriac už ani o nedokončených domácich úlohách do školy.
Kvôli sledovaniu obrazovky sme veľmi tvrdo zakročili. I keď niekoľko prvých dní bolo drsných, rýchlo došlo k zlepšeniu správania a k návratu ku hračkám a knihám odloženým nabok.
Samozrejme, že deti ešte občas predychávajú, keď im nie je dovolené sledovať televíziu, avšak to dobré podstatne prevažuje nad zlým. Ja sa v tejto veci cítim jasnejšie a to ma ukľudnilo.
Vytvorenie pravidiel pre deti na čas strávený pred obrazovkou – otázky na premýšľanie
Keď som po prvýkrát revidovala naše pravidlá o médiách, bolo ťažké odhadnúť kde začať. Trávila som čas pýtaním sa samej seba, čo vlastne predstavujú médiá, kedy a prečo ich používame a čoho sa obávam v súvislosti s časom stráveným pred obrazovkou.
Tipy na vylepšenie pravidiel vášho času pred obrazovkou:
1. Buďte jasní. Použite tieto otázky na to, aby vám to bolo jasné, potom sa porozprávajte so svojou rodinou a vytvorte si vaše vlastné pravidlá.
2. Urobte zmeny, ak je to potrebné. Pravidlá na čas strávený pred obrazovkou je možné korigovať s ohľadom na posun cieľov rodiny a vývoj jej potrieb.
3. Zverejnite ich. Spíšte tieto pravidlá a zverejnite ich na mieste, kde ich môže vidieť každý, takže každého je potom možné brať na zodpovednosť.
Posúdenie času stráveného pred obrazovkou
1. Kedy podľa vás sledovanie obrazovky najviac narúša chod rodiny? Aké sú moje deti, keď trávia príliš veľa času pri médiách?
2. Koľko času pred obrazovkou trávia moje deti teraz? (príprava do školy, čas trávený spoločne s rodinou, voľný čas, atď. Aby ste to zistili, môžete si odsledovať jeden týždeň).
3. Ako ja používam obrazovku na prácu a ako na hru? Kde sú moje limity a s čím bojujem?
4. Kedy by bolo pre deti vhodné robiť s médiami?
5. Čoho sa najviac obávam pri používaní médií?
6. Kedy médiá obohacujú? Kedy to nahrádza aktivity, ktoré chcem, aby moje deti robili namiesto toho?
Stanovte si jasné očakávania
Príklady v zátvorkách nie sú predpísané, sú to len nápady, aby ste rozmýšľali o tom, čo funguje pre vašu rodinu?
1. Čo predstavuje čas strávený pred obrazovkou vo vašej rodine? Ktoré zariadenia sú používané a ktoré používajú deti bez obmedzenia? Uveďte každé zariadenie a ako sa používa (Tablet: len na vzdelávacie účely – žiadne hry. Mamin mobil: výhradne na jej súkromné účely a žiadne hry, TV: PS3, Netflix…)
2. Kedy sú časy úplne bez obrazovky? Počas dňa alebo počas konania nejakých udalosti? (pred školou, pri stole, pri pozdrave ahoj/do videnia, atď. Použite svoju odpoveď na primeranom mieste v predchádzajúcom texte tam, kde sa hovorí o tom, že „kedy médiá najviac rušia“, týka sa to aj hodnôt, ktoré zastáva vaša rodina, keď sa rozhoduje.)
3. Kedy je povolené stráviť čas pred obrazovkou?
4. Kedy urobíte výnimku? (cestovanie, choroba, domáce práce, atď.)
5. Čo musí byť urobené prv, než sa bude tráviť čas sledovaním obrazovky? (pratanie, domáce práce, hry mimo domova, atď.)
6. Kde môžu byť používané tieto zariadenia? Ako budem dohliadať na tieto činnosti? (zariadenia v spálni? za zavretými dvermi? v závislosti od veku? požadovať prístup cez heslo?, atď.)
7. Kedy budú musieť deti požiadať o povolenie od rodičov? (sťahovanie hier? YouTube? v dome priateľov? keď si dopisujú online?, atď.)
8. Aké sú pravidlá na poskytovanie osobných údajov? (meno, adresa, kontaktné údaje)
9. Ako by mali deti komunikovať s hosťami a ako s obrazovkou? (Pozdravenia? Lúčenia? Sú médiá povolené, keď prídu priatelia?)
10. V dôsledku akého konania bude odňaté privilégium trávenia času pred obrazovkou?
11. Aké sú následky zneužitia vašej dôvery?
12. Ako by mali deti zaobchádzať s elektronikou? Aké sú následky nesprávneho používania elektroniky?
Odporúčané zdroje informácií o čase strávenom sledovaním obrazovky deťmi
Knihy (v angličtine):
1. Čas pred obrazovkou: Ako elektronické médiá – počnúc videami pre deti až po vzdelávacie softvéry – ovplyvňujú malé deti
Autor: Lisa Guernse
Vyrovnaný pohľad na médiá a deti. Namiesto jednostranných negatívnych vyjadrení o médiách a či by ich deti mali používať alebo nie, táto kniha vám podáva informácie priamo do rúk.
Autor cez optiku kognitívneho rozvoja nabáda čitateľov, aby mysleli kriticky a brali do úvahy „3C“- kontext, obsah a dieťa ako individualitu.
2. Praktická príručka pre rodičovstvo v digitálnom veku: Ako vychovávať bezpečné, vyrovnané a zapojené deti a dospievajúcich
Autor: Winifred Lloyds Lender PhD.
Zásady prezentované v príručke sa zameriavajú na vytvorenie mediálneho plánu, ktorý bude fungovať pre vašu rodinu. Táto kniha vám pomôže nezainteresovaným spôsobom preskúmať rôzne problémy týkajúce sa médií.
Kniha obsahuje aj 45-stranovú prílohu s pracovnými hárkami a zdrojmi informácií, pomocou ktorých tento mediálny plán bude môcť reagovať na rozvoj vášho dieťaťa a digitálneho sveta.
3. Rodičovstvo vo veku zlodejov pozornosti: Krok za krokom sprievodca na vyvážené používanie technológií vaším dieťaťom, zdroj Lucy Jo Palladino
Táto kniha sprevádza rodičov cez systém ako pomôcť svojim deťom vyznať sa v médiách v podmienkach digitálneho sveta.
Poskytuje deťom nástroje potrebné na cielené využívanie médií tak, aby sa udržalo ich sústredenie dokonca i v prostredí návnad vždy prítomných obrazoviek, súťažiacich o ich pozornosť.
Nápady iných rodičov na riadenie času, ktorý deti strávia pred obrazovkou
Pozrite sa ako niektoré rodiny organizujú čas strávený pred obrazovkou vo svojich domovoch.
Tieto príklady môžu podnietiť nápady, ako by ste to vy chceli urobiť s vašimi deťmi.
Čas strávený pred obrazovkou pre predškolákov
Po prvé: Prv, než sa použije nejaká elektronika, dom musí byť vyprataný. To sa týka aj dospelých (čo je pre nás najväčší problém – udržať mamu a otca ďalej od elektroniky!).
Druhé pravidlo je, že čas využívania elektroniky musí byť zaslúžený. Zaslúžiť si ho možno cvičením, čítaním, hraním sa vonku (musí to byť pohyb a/alebo skúmanie – žiadne sedenie na verande!), alebo prataním (drhnutie, čistenie dlážky, atď… nie to požadované pratanie).
Jediné, čo je oslobodené od tejto povinnosti je rodinný filmový večer (spravidla to máme raz za týždeň, keď naozaj potrebujeme oddych), alebo cvičenie počas sledovania obrazovky (skákanie na trampolíne je obľúbené!). – Erika (deti vo veku 1 a 4 roky)
U nás je práve mediálny pôst. Zisťujem, že som osoba typu všetko alebo nič a pre mňa je oveľa jednoduchšie povedať nie na 100%. Tu je dôvod…
Keď moje deti vedia, že existuje len 1% šanca, že by som mohla povedať áno na nejaký TV program alebo hru v mobile, budú sa snažiť a snažiť, pokiaľ im to nedovolím, pretože ma odchytia v mojej slabej chvíli.
Keď som si istá, že im nedávam na výber, potom asi o deň prestanú prosiť a rozmýšľajú o niečom inom, čo by mohli robiť.
– Bonnie (deti vo veku 3, 5 a 8 rokov)
Čas strávený pred obrazovkou pre deti vo veku základnej školy
My máme domácu školu, takže na tom je to založené. Vyrobila som plagát s pravidlami a pripevnila som ho na chladničku, takže si to vieme zapamätať. Naše aktuálne mediálne pravidlá sú tieto:
Internet, filmy alebo PS3 hry sú povolené len v obývačke. Tablet je v súčasnosti len na výukové účely. (Bez nášho súhlasu boli sťahovateľné hry a my sme si uvedomili, že sme vlastne ani nevedeli, čo sa hrajú; nepáčilo sa nám, že vždy odišli do svojej vlastnej nereálnej krajiny, schúlení sami do seba.)
Školské dni – žiadne médiá pred 15:30. Po 15:30, ak už máš urobené všetky domáce úlohy do školy, domáce práce urobené a tvoja izba je uprataná, môžeš sa venovať médiám. TV môžeš sledovať spolu so súrodencami.
Víkendy – stále platí pravidlo, že domáce úlohy do školy sú urobené, domáce práce a izba v poriadku, ale čas je flexibilnejší. Niekedy sa cez víkendy úplne vyčerpajú, ale snažíme sa aj o rodinné aktivity ako je hranie hier, bicyklovanie alebo práce na dvore, takže vo všeobecnosti sa to vyvažuje.
– Alissa (deti vo veku 5, 8 a 11 rokov)
Naše pravidlo je žiadne médiá počas týždňa, s výnimkou čítania. Prvé 2 týždne boli najťažšie…
Uistila som sa, že som urobila všetko potrebné, aby si bábätko zdriemlo a aby si môj 4-ročný syn oddýchol. Urobila som nejaké prípravy na večeru, atď., aby som sa im, po tom, čo sa syn vráti domov zo školy, všetkým mohla úplne venovať.
A hrali sme kartové hry a stolné hry. Išli sme sa prejsť a bicyklovať. Čítali sme spolu knihy. A teraz, po mesiaci, sa nikto ani neopýta na tablet alebo TV.
– Jessica (deti vo veku 2, 4 a 8 rokov)
Zvykli sme si na to, že máme vypracovaný systém, keď si deti musia zaslúžiť každý čas strávený pred obrazovkou. Princípom je štvrtina, ktorá má cenu 30 minút.
O štvrtiny prídu, keď si neurobia svoje práce alebo nedodržiavajú okamžité pokyny, atď. Môžu však získať viac štvrtín, keď tu a tam poupratujú navyše a získajú ešte viac, keď vidíme, že robia veci od srdca, príjemne sa chovajú, atď.
Ale čo keď nemajú žiadne štvrtiny? Odpoveď na: „Môžem sa hrať na počítači?“ bola veľmi jednoduchá.
Fungovalo to väčšinou veľmi dobre, len sme začali mať pocit, ako by to bolo podnikanie a my sme s nimi zaobchádzali ako so zamestnancami. S týmto systémom sme začali, keď sme zbadali, že trávenie času pred obrazovkou považovali za právo, nie za privilégium.
Prestali sme s tým v záujme mäkšieho prístupu – takého, ktorý berie do úvahy ich postoj, a takisto, že musia urobiť aj iné potrebné veci, atď. A budem to často používať ako páku, aby sa hýbali rýchlejšie.
Podobne ako choď sa pripraviť do postele a ja zapnem film na_:__. Keď prídeš neskôr, zmeškáš začiatok!
– Ruthanne (deti vo veku 4, 8 a 11 rokov)
Čas strávený pred obrazovkou pre tínedžerov a dospievajúcich
Počas niekoľkých posledných týždňov sme skúšali systém „zarobenia si“ času pred obrazovkou na zariadeniach, ktoré nemajú monitor. Bolo to tak, že cez víkend sme robili niečo, čo nebolo viazané na monitor.
Takže, keď sa chcú hrať s iPad-om jednu hodinu, musia najprv jednu hodinu robiť niečo, čo nie je viazané na obrazovku (ísť plávať, bicyklovať, čítať knihu, pomôcť s domácimi prácami).
– Li-An (deti vo veku 10 a 14 rokov)
Žiadna elektronika v spálni po 9-tej večer (7h večer pre 9-ročné dieťa) – čo je jedna hodina predtým ako spravidla chodia spať. To zahŕňa všetky obrazovky, nie len telefóny, výnimkou je počítač na domáce úlohy pre staršie deti, ak to je potrebné.
Náhodné kontroly telefónov sa vyskytnú.
Žiadne telefóny v čase domácich úloh, jedenia, času s rodinou (vrátane sledovania filmu).
Obmedzujeme video hry a Netflix na zhruba jednu hodinu denne, hoci to presahujeme, keď hráme všetci, alebo sledujeme spolu film cez víkendy. Deti zvyčajne radšej robia iné veci, takže to nám nerobí problém.
Žiaden Facebook, pokiaľ nemajú aspoň 14 rokov a musia nás o to požiadať, mať nastavenú úplnú ochranu súkromia a musia si nás tiež pridať medzi priateľov.
Ešte poznámka – môj manžel a ja odkladáme svoje telefóny cez noc, počas jedenia a času s rodinou do košíka, dávame pozor na to, aby sme čas strávili čítaním, rozprávaním sa a hraním hier namiesto toho, aby sme bezmyšlienkovite pozerali do mobilu, keď sú pri nás deti.
– Sarah (deti vo veku 9, 16, 18 rokov)
Záver
Čo sú vaše najväčšie problémy v súvislosti s časom stráveným pred obrazovkou?
A ak máte nejaké u vás funkčné rutiny súvisiace s využívaním času stráveným pred obrazovkou, dáte nám vedieť? Chceli by sme sa podeliť o viacero príkladov – uveďte aj vek svojich detí. Vďaka!
Pridaj komentár