Každý rodič dobre pozná, aké môže byť náročné primäť dieťa k tomu, aby reagovalo na naše požiadavky – nasadlo do auta, oblieklo sa, jedlo pri stole, išlo spať… Niekedy nás to naozaj stojí nemálo trpezlivosti.
Najúčinnejšie dosiahnete spoluprácu dieťaťa vtedy, ak sa s ním pred vyjadrením požiadavky na pár minút spojíte. Váš deň pôjde „hladšie“ a zároveň posilníte vaše puto.
1. Na moment sa zastavte a len tak ho nenápadne pozorujte
Prv, než na dieťa skríknete, že si má nastúpiť do auta, zabrzdite a sledujte, čo práve robí. Hrá sa na reštauráciu? Práve štartuje preteky? Počíta si peniažky v pokladničke?
Na chvíľku spomaľte a uvedomte si, ako sa hrá a nakoľko je pohrúžené do danej aktivity.
2. Reagujte naň: „Vidím, že práve…“, alebo sa ho jednoducho opýtajte, čo v danej chvíli robí
Nahlas pomenujte, čo ho akurát vidíte robiť: „Ahá, tak ty práve vyrábaš knižku pre starú mamu“, „Vidím, že práve staviaš nový most pre svoj vláčik“, prípadne „Môžeš mi prezradiť, čo to práve robíš?“
3. Spýtajte sa ho, či sa k nemu môžete pripojiť
Keď sa s nimi na chvíľku pohráte, deti si pôjdu umyť zuby alebo upratať knižky s oveľa väčšou ochotou. Ak sú hlboko zabrané do svojej hry, opýtajte sa, či by ste sa mohli pridať. Nesnažte sa hru viesť, nechajte to na dieťa a rešpektujte jeho pravidlá.
Venujte mu 5 minút (alebo koľko len chcete) pri stavaní puzzle, hrajte sa na naháňačku, na schovávačku, stavajte si z lega, navliekajte spolu korálky, vyfarbujte si, zoraďte spolu plyšové zvieratká – robte s ním čokoľvek, čomu sa práve chce venovať.
Niektoré deti sú nadšené z toho, že chcete byť súčasťou ich hry, iné možno uprednostnia, ak sa budete len pozerať. Rešpektujte to.
4. Dajte im pocítiť, že môžu rozhodovať
Deti milujú ten pocit, že majú moc a môžu niečomu alebo niekomu veliť. Ak im tento pocit doprajete, budú s vami lepšie spolupracovať.
Ako im ho môžete zabezpečiť:
Kam by si si to chcel odložiť (do nasledujúceho rána, kým sa vrátime, atď.)? Ak sa dieťa pred spaním či pred odchodom z domu hrá s nejakou obľúbenou hračkou, dovoľte mu vybrať „špeciálne“ miesto, kam si ju odloží, kým sa ku nej opäť vráti.
Chceš to urobiť teraz, alebo až o päť minút? Mali by vám zopakovať, čo musia ísť spraviť, keď vyprší čas na hranie. Dovoľte im, nech si samy nastavia budík.
Ako sa tam chceš dostať? Vezmem ťa na koníka, alebo tam spolu doskáčeme?
Dalo by sa ti teraz prerušiť to, čo práve robíš? Predstavte si, že práve skladáte šatníkovú skriňu. Zrazu k vám niekto podíde a vyžaduje od vás, aby ste okamžite v danej sekunde prestali skladať a urobili to, čo od vás očakáva. Nedovolí vám ani zaznamenať si, na ktorej strane ste v 50-stranovom manuáli skončili. Dieťa je niekedy takisto ponorené do činnosti a na niečom s odhodlaním pracuje.
Zverte mu niečo do starostlivosti. „Mohol by si dnes vybrať knižku, z ktorej si budeme večer čítať?“ „Mohla by si v aute podávať ostatným sušienky?“ Ak dieťa poveríte špeciálnou úlohou, znížite jeho odpor a zvýšite záujem a zaangažovanosť.
5. Vopred dieťa informujte o tom, aký je váš program
Deti potrebujú dopredu vedieť, čo ich čaká. Dnes pôjdeme do knižnice, potom si zaplávame na plavárni a po ceste domov sa na hodinku zastavíme v parku. Pokojne to môžete doma vyvesiť alebo zapísať na chladničku. Ak ešte nevedia čítať, môžete použiť obrázky.
Požiadajte ich o pomoc s balením či pripravovaním vecí na konkrétnu aktivitu. Majú tak pocit, že niečo riadia, vlastnia a cítia sa bezpečne. A nevypytujú sa vás počas šoférovania, kam to vlastne idete.
Prv, než svoje dieťa o niečo požiadate, snažte sa s ním spojiť aspoň na 5 minút. Dieťa bude spolupracovať ochotnejšie a bude menej odporovať.
Výskum naznačuje, že práve citlivá starostlivosť rodičov a opatrovateľov silno predurčuje sociálne zručnosti aj akademické výsledky jednotlivca. A to platí nielen počas detstva, ale až do obdobia dospievania.
Zdroj: mother.ly, Spracoval: Skvelyrodic.sk
Pridaj komentár